Mosolygó fogacskák


Miért fontos fogat mosni?

 

A jó fog szükséges a rágáshoz. A rágás előfeltétele az egészséges emésztésnek. Az egészséges fogsor széppé varázsolja a mosolyunkat is.
Fogainkat rendszeres és alapos fogmosással óvhatjuk meg.
Akkor hatásos fogaink tisztítása, ha az összes fog minden felületét érinti, és a nyelv sem marad ki. Maga a művelet legalább 3 percig tartson, csak ennyi idő alatt lehet elég alapos a fogmosás. 
 

 

Fogakat károsító anyagok

Minden elfogyasztott étel után lepedék képződik fogainkon, amikben aztán szemmel nem látható kis élőlények kezdenek a fog rongálásán munkálkodni. Édességek fogyasztása után különösen kedvezővé válik szánk eme parányi élőlényeknek. A fogzománcot meggyengítik és áttörik, kár keletkezik a fog belső rétegeiben is. A fogszuvasodás a fog külső rétegénél (zománc) kezdődik, és apránként halad a fog belseje (pulpa) felé.
A lepedékben levő magas cukortartalom a baktériumok kánaánja. A gond az, hogy a baktériumok a cukrok elfogyasztásával savakat termelnek. Minél több cukor van a lepedékben – annál több sav keletkezik, amely marja a fogzománcot. Foglepedék és baktériumok nélkül tehát a cukor nem árthatna fogainknak.

A fogszuvasodás tehát étkezési szokásainkkal összefüggésben álló népbetegség. A legnagyobb kárt a szénhidrátok (keményítők, cukrok) okozzák, míg pl. a zsírok, olajok, fehérjék nem támadják meg a fogzománcot.
A fogszuvasodás hosszadalmas folyamat, kezdetben észrevehetetlen, csak később válik láthatóvá, hónapok múlva veszi észre a páciens, hogy lyukas a foga. Ezért is fontos a rendszeres fogászati kontrollokon való részvétel, hisz a fogorvos időben beavatkozva megállíthatja a fogszuvasodást, megmentheti a fogat.


A fogszuvasodást tehát a szájüregben maradt keményítő és cukrok lebontása okozza. A veszély mértéke attól függ, hogy:
- milyen gyakran eszünk magas szénhidráttartalmú ételt,
- mennyi ideig marad az étel a szájban,
- mennyi idő elteltével mossuk meg a fogat,
illetve hogy
- evést követően mennyi vizet iszunk, hiszen az elősegíti ezek feloldódását, gátolja a baktériumok megtapadását, ugyanúgy, ahogy azt a nyálunk is teszi.


Amit a PH-értékről tudni érdemes

A száj kritikus pH értéke: pH 5,5. Minél többször viszünk be szénhidrátot, annál többször keletkezik sav, így annál hosszabb ideig maradhat a kritikus szint alatt a pH érték.
A fogzománcból pH 5,5 alatt a savak hatására az ásványi anyag kioldódik. Az ásványi anyagok kioldódásával az erős zománcszerkezet meglazul.
Normál esetben a szájüreg pH-ja 6 és 7 közötti érték. A cukortartalmú élelmiszerek erősen a savas irányba tolják, tehát csökkentik a pH-t, kb. 5-re vagy 4-re. A nyál lassan semlegesíti a savakat, és a fogzománc regenerálódhat.
Az ecet is sav, így árt a fogaknak, ecetes ételek fogyasztása után mindig öblögessünk egy kis vízzel!
Amennyiben édesség vagy szénhidrát fogyasztása után mihamarabb fogat mosunk, azaz a pH értéket lúgos irányba visszük, nem adunk esélyt a fogszuvasodás elindulásának. 

„Fogbarát” ételek, fogbarát anyagok

- Fogbarát választást jelentenek a cukormentes rágógumik és a fluoridtartalmú élelmiszerek – például fluoridos ásványvizek, izotóniás italok, gabonapelyhek.
- A kalcium és a szilícium is fontos ásványok a fogak számára, hiányukban a zománc sérülékenyebb és a fogak hamarabb kilyukadnak, letörnek.
- A tejtermékek, például a tej, a natúr joghurtok és a kemény sajtok fokozzák a nyálelválasztást, a bennük lévő kalcium és foszfor pedig mérsékli a fogak ásványianyag-veszteségét, ezáltal csökkenti a fogszuvasodás kockázatát. Ezen kívül semlegesítik a száj pH értékét.
- Sovány hús, tej, tejkészítmények, mert a fehérjék fontos szerepet játszanak a csontosodás folyamatában, a kalcium és a foszforsók beépülését segítik a fogakba.
- Friss gyümölcs (nem cukrozva)
- Zöldségfélék (paradicsom, uborka, sárgarépa stb.) és olajos magvak, amelyek megfelelő mennyiségű vitamint és ásványi sót biztosítanak a fogak fejlődéséhez, egészségük megőrzéséhez.
A magas rosttartalmú zöldségek és gyümölcsök tisztító hatásúak, mivel fokozzák a nyálelválasztást. A megfelelő nyáltermelés helyes szájápolási szokásokkal párosulva hatékony természetes védelem az ínybetegségek és a fogszuvasodás ellen.
- A fluoridot tartalmazó, recept nélkül kapható fogkrémek segíthetnek a fogszuvasodás megelőzésében.
- Étkezés után segíthet, ha vizet iszunk, vagy a szánkat alaposan kiöblítjük.
- A cukorhelyettesítők  segítenek csökkenteni a cukor mennyiségét –a xilit nem erjed a szájüregi baktériumok hatására, a szorbitolt csak lassan használják fel a szájüregi baktériumok, és kevésbé járul hozzá a fogszuvasodáshoz, mint a szacharóz.
 

 

Káros ételek a fogaknak

Több különböző tényező játszik szerepet a fogak romlásában, ebben a folyamatban nincs olyan, amely egymagában felelős lenne a fogszuvasodás kialakulásáért. Összegyűjtöttük, hogy mely élelmiszerekkel árthatunk ínyünknek és fogainknak.
 


- A citrusfélék és gyümölcslevek tele vannak C-vitaminnal és tápanyagokkal, amelyek szervezetünkre jó hatással vannak, ellenben fogainkra annál kevésbé. A grapefruit- és citromlé erősen savas, így hosszú távon károsíthatja a fogzománcot.
- A cukor, különösen a szacharóz (fehér cukor) a fogak egyik legnagyobb ellensége. Minél ragadósabb egy cukorka, annál rosszabb hatással van a fogakra. A tapadós ételek tovább maradnak a fog felszínén, így több lepedéket hoznak létre. Ilyen extra ragadós például a karamellás cukor. Ha ráadásul gyakran szopogatunk élénk színű cukorkát (ami a nyelvünket is színesre festi), ne csodálkozzunk, ha hosszabb távon a fogunk is elszíneződik tőlük.
- Az ecet elengedhetetlen a savanyítás szempontjából. Ez adja meg a savanyúságok savanyú ízét, ugyanakkor ez teszi olyan veszélyessé a fogzománcra nézve. A gyermekek és tizenévesek fogproblémáinak hátterében a leggyakrabban a cukros, szénsavas üdítők állnak, mert a cukor mellett az üdítőkben lévő foszforsav és citromsav hatványozott terhelést jelent a fogzománcnak.
- Szintén kiemelt veszélyt jelentenek a fogakra nézve a magas keményítőtartalmú élelmiszerek, amelyek apró darabkái beragadhatnak a fogak közé. Idetartoznak a chipsek, a sült krumpli vagy a fehér kenyér, így ezek fogyasztása után mindenképpen érdemes fogat mosni.

 

Az élelmiszerek állaga, belső szerkezete is fontos lehet:
- A nagy nedvességtartalmú élelmiszerek csak rövid ideig tartózkodnak a szájüregben.
- A kemény állagú ételek a legbiztonságosabbak, mert növelik a nyáltermelődést, elősegítve a fogak öntisztulását.
- A puha és ragadós ételeket inkább kerüljük, mert ezek beleragadnak a fogakba, megfelelő teret biztosítva a baktériumok szaporodásának.

 

Fogyasszunk minél több nyers zöldséget, gyümölcsöt, teljes kiőrlésű kenyeret, alacsony cukor- és zsírtartalmú ételt!
 

 

 

 

Top